René Goscinny znany jest polskim czytelnikom z książki „Przygody Mikołajka” i serii komiksowej o Asterixie i Obelixie.

Wesoły Rysunek Asterixa i Obelixa

Asterix i Obelix bohaterowei francuskiego komiksu

Nie wszyscy zdają sobie sprawę, że René Goscinny ma polskie korzenie – jego ojcem jest Stanisława „Simkha” Gościnny inżyniera chemik z Warszawy, a matką Anna Bereśniak-Gościnnej z Chodorkowa (obecnie na Ukrainie).

Urodził się on 14 sierpnia 1926 roku w Paryżu. W 1928 roku przenosi się wraz z rodziną do Buenos Aires w Argentynie. Uczy się w francuskiej szkole. Swoją wrodzoną nieśmiałość rekompensował rolą błazna, rozmieszał wszystkich uczniów w klasie.

Gdy Goscinny ma 17 lat umiera jego ojciec. Zmuszony jest podjąć pracę jako asystent księgowego. Po roku zmienia pracę i dostaje się na stanowisko rysownika w malutkiej agencji reklamowej.

W 1945 roku Goscinny razem z matką udaje się do swojego wujka w Nowym Yorku. Nie na długo jednak. Aby uniknąć służby wojskowej w USA, udaje się do Francji, gdzie służy w 141 Alpejskim Batalionie Piechoty. Tutaj znowu daje o sobie znać jego talent rysownika, w wojsku zajmuje się głownie rysowaniem plakatów.

Po zakończonej służbie wojskowej próbuje zatrudnić się w studiu Walta Disneya, niestety bezskutecznie. Zaczyna pracować w małym studiu gdzie poznaje Willa Eldera, Jacka Davisa oraz Harveya Kurtzmana – przyszłych założycieli magazynu Mad. Ich satyryczny sposób widzenia świata pasuje do charakteru Goscinnego.

Georges Troisfontaines przekonuje René do pracy w Paryżu dla belgijskiej agencji World Press. Poznaje tam Alberta Uderzo – z którym później stworzą postacie Asterixa i Obelixa. Pracując razem nad rubryką savoir-vivre’u w Bonnes Soirées, stworzyli postacie Jehana Pistoleta i Luca Juniora dla Libre Junior, niedzielnego dodatku do Libre Beligique. W 1951 tworzą komiks o Indianinie Umpa-pa. Opowieść pełna humoru, niestety nie cieszyła się ona popularnością.

Z Morrisem (Maurice de Bevere) Gościnny w 1955 roku tworzy pierwszy komiks o przygodach Lucky Lucka. Seria o przygodach najszybszego kowboja na dzikim zachodzie, stanie się jednym z najpopularniejszych i najlepiej sprzedającym się komiksem w Europie.

Rok później z pod pióra Goscinnego wychodzi powieść o Mikołajku – zabawna i pełna humoru opowieść o małym chłopcu mieszkającym w Franci w latach 50 XX wieku. Rysunki do niej tworzy Jean-Jacques Sempé. O niesłabnącej popularności „Mikołajka” świadczy film, który niedawno mogliśmy oglądać na ekranach kin.

W 1956 roku Goscinny, Charlier i Uderzo, chcąc promować interesy swojej grupy zawodowej, stworzyli kontrowersyjną Kartę Artystów, za co wylądowali na ulicy – a także na czarnej liście każdego domu wydawniczego. Na szczęście spotykają Jeana Hébrarda, który finansuje założenia agencji wydawniczej Edifrance. Razem z Radiem Luxemburg tworzą magazyn „Pilot”.

Na jego łamach dochodzi do historycznego wydarzenia – René Goscinny iAlberta Uderzo tworzą postać Asterixa. Początkowo bohater ten miał wyglądać jak duży, spasiony wojownik. Jednak René miał inną wizję. Chciał, żeby Asterix był sprytnym i przebiegłym, drobnej budowy ciała bohaterem. Nie włada wielką siła, ale inteligencją. Uderzo stwierdza jednak, że mały gal, potrzebuje kompana o odmiennych cechach – dużego, silnego, ale niezbyt inteligentnego. Tak powstaje chyba najsłynniejsza para bohaterów Asterix i Obelisk.

Komiksy o nich zdobywają wielką popularność. Tak dużą, że w 1965 roku pierwszy francuski satelita zostaje nazwany Asterix. Nie tylko język francuski, przygody dwóch galów zostają przetłumaczone w ponad sto językach (w tym esperanto i łacina). Sprzedano łącznie ponad 300 milionów egzemplarzy na całym świecie.

Na ich postawie komiksów o Asterixie i Obelixie powstały filmy animowane jak i fabularne z największymi gwiazdami kina.

Goscinny jako redaktor naczelny „Pilot” wykazuje ogromny talent do znajdowania utalentowanych debiutantów, którzy wyrosną na prawdziwe sławy komiksowe, np.: Bila, Gotlib, Reiser, Cabu, Brétécher, Mandryka, F’Murr.

W tymże magazynie pojawia się seria o Inzogud – o podłym, niegodziwym, chciwym i dwulicowym wezyrze. Staję się jednym z najbardziej rozpoznawalnych, francuskich anty-bohaterów.

W 1974 Dargaud, Goscinny i Uderzo zakładają studio filmowe Les Studios Idéfix. Tworzą animowane ekranizacje komiksów o Asterixie i Obelixie. Gościnny ma w swoim dorobku także kilka filmów fabularnych (m.in. „Szczury Paryża” i „Dożywocie”).

Twórca przygód dwóch galów umiera w 1977 roku na atak serca. Gościnny jest jednym z najczęściej tłumaczonych autorów na świecie. Łącznie wykonano 1800 tłumaczeń jego dzieł. Zmienił całkowicie odbiór komiksów – to dzięki niemu zaczęto myśleć o komiksach jako dziełach sztuki. Pozostawił posobnie niezapomnianych bohaterów – Asterixa, Obelixa, Lucky Lucka czy Mikołajka.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika