Zanim przystąpisz do zakładania firmy powinieneś zastanowić się nad kilkoma kwestiami. Działanie z planem pozwoli Ci zaoszczędzić rozczarowań i szybciej stworzyć zyskowną firmę.

Jaki masz pomysł na biznes?
Mgliste wyobrażenia o tym, czym miałaby zajmować się twoja firma to trochę mało. W głowie powinieneś mieć sprecyzowany obraz swojego biznesu. Masz go? Jeśli tak, bez problemu odpowiesz na następujące pytania:

  • czym chcesz się zajmować,
  • czy twoja działalność będzie usługowa, handlowa,
  • czy i co będziesz sprzedawać,
  • w czym się specjalizować,
  • do kogo chcesz kierować swoją ofertę.

Pomyśl, czego potrzebujesz
Pomyśl, czego Ci potrzeba do rozpoczęcia działalności. Nie chodzi tu o same pieniądze, choć to za nie kupisz potrzebny sprzęt. Pomieszczenia, komputery, maszyny, sprzęt biurowy, oprogramowanie dla firm, kursy. Powinieneś wiedzieć co będzie niezbędne, by oszacować swoje potrzeby finansowe.

Znajdź fundusze na rozruch firmy
Nie potrzeba wiele. Sam proces rejestracji działalności jest bezpłatny. Nie ma również obowiązku posiadania konkretnej kwoty podczas startu działalności. Warto jednak przeznaczyć choć niewielką kwotę – jako zabezpieczenie. Zastanów się nad możliwościami zdobycia dofinansowania swojej działalności przed założeniem firmy. Niektóre dofinansowania skierowane są tylko do osób planujących założenie działalności gospodarczej.
Jeśli chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z zakładki dofinansowanie w bazie wiedzy.

Oszacuj swoje możliwości
Stań przed lustrem i rzetelnie oceń swoje kompetencje, konkurencję oraz sytuację rynkową:

  • czy rzeczywiście się na tym znasz? Jakie masz kompetencje i wiedzę na temat prowadzenia konkretnej działalności?
  • Jak wygląda konkurencja? Czy na rynku jest dużo firm działających w podobnym segmencie. Jaka jest ich kondycja?
  • I najważniejsze – czy taka działalność jest opłacalna i ma szansę odnieść sukces?

Określ ramy czasowe

Jak długo będziesz czekać na efekt swoich działań? Co zrobisz, jeżeli w obranym przez siebie okresie nie osiągniesz planu minimum? Zrezygnujesz? Czy będziesz czekać na to, że los się do ciebie uśmiechnie? Według danych GUS, w ciągu 1 roku działalności upada około 25 % firm.

Wybierz formę prawną swojej działalności
Tutaj masz duże pole manewru, zaczynając od indywidualnej działalności gospodarczej, aż do spółek o różnym charakterze.
Formę działalności możesz zmienić w trakcie prowadzenia firmy, jednak może to być dosyć kłopotliwe. Lepiej od razu zastanów się, która forma jest odpowiednia dla twojej firmy.

Wybierz metodę opodatkowania
Do wyboru jest kilka form opodatkowania. Każda z nich ma swoje zalety i wady, w zależności od twoich przychodów, sytuacji rodzinnej itp.:

  • karta podatkowa,
  • ryczałt ewidencjonowany,
  • opodatkowanie na zasadach ogólnych (skala progresywna lub podatek liniowy).

Przed skompletowaniem niezbędnych dokumentów o założenie działalności gospodarczej, powinieneś już wiedzieć jaką formę opodatkowania wybierasz. Jeśli już posiadasz jakiś program księgowy, warto sprawdzić czy obsługuje wybraną formę opodatkowania.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika