Wystrój sklepu, jego oświetlenie i styl jest kwestią niezmiernie ważna. Odpowiednio dobrane oświetlenie nie tylko stwarza klimat i styl wnętrza, ale przede wszystkim jest kluczowe w prezentacji towaru, a przez to wpływa na sprzedaż. Warto przemyśleć i zaplanować oświetlenie sklepu już w momencie planowania jego umeblowania i wyposażenia, a jeszcze wcześniej odwiedzić sklep elektryczny czy hurtownie lub zlecić to specjaliście.
Bezpośrednio ze światłem związana jest jego barwa, najczęściej, zaraz po natężeniu, to ona wpływa na odbiór estetyczny i kulturę miejsca. Źle dobrana barwa światła przytłacza, zmienia proporcje pomieszczenia, zniekształca kolory produktów a nawet źle wpływa na wydajność pracy zatrudnionych osób.
Oddziaływanie barwy zależy od jasności i nasycenia światła, aktywności oraz miejsca użycia. Barwy aktywne to kolejno pomarańczowy, następnie żółty, czerwona, purpurowa. Do mniej aktywnych zaliczymy barwę niebieską, zieloną i fioletową. Barwy aktywne stosujemy na małych powierzchniach, do akcentowania, barwy mniej aktywne są idealne do oświetlania większych powierzchni, jednak należy balansować tak, aby odbiorca odniósł wrażenie harmonii.
Ciepłe i jasne barwy zastosowane na suficie pomieszczenia pobudzają, użyte na ścianach, dają wrażenie ciepła i zbliżenia, zastosowanie ich przy podłodze daje wrażenie lekkości, odciążenia.
Ciepłe i ciemne barwy, zastosowane z góry, zamykają wnętrze, a z boku – odgradzają, natomiast z dołu wywołują wrażenie stabilności.
Generalnie należy unikać stosowania barw zimnych i ciemnych, wywołują one uczucie smutku, obciążenia, chłodu i dystansu. Mając do dyspozycji wnętrze wysokie, oprawy możemy zawiesić niżej, optycznie obniżając pomieszczenie. Nie należy stosować silnych źródeł światła w przezroczystych oprawach nisko , jako oświetlenie uzupełniające, gdyż może spowodować to efekt olśnienia, nasz klient nie zobaczy towaru a czarne mroczki przed oczami. Również montując bardzo ciekawą formę oświetlenia akcentującego półek, wbudowanych w górną, poziomą powierzchnię półki, należy zadbać aby świetlówka była osłonięta, aby nie oślepiać zbyt silnym światłem. Należy też pamiętać o możliwości zmiany ekspozycji czy ustawienia, przewidzieć ją i zamontować odpowiednie oświetlenie, czasowo wyłączane.
Warto również zwrócić uwagę na oświetlenie do zadań specjalnych, którego wykorzystanie jest ograniczone jedynie wyobraźnią projektującego. Pozwoli ono nadać konkretnemu towarowi statusu „gwiazdy” w sklepie, dzięki oświetleniu punktowemu, wyróżnić określoną półkę, czy nadać kierunek poruszania się w sklepie. Wiele firm oferuje kolorowe nakładki na reflektory czy halogeny, które daje możliwości dostosowywania oświetlenia witryn wystawowych zależnie od pory roku.
Każde wnętrze jednak i każdy sklep, ze względu na swoją specyfikę, wymaga indywidualnego podejścia, a różnorodność ofert wcale nie ułatwia wyboru, dlatego do aranżacji oświetlenia wnętrz warto znaleźć profesjonalistę, który stworzy indywidualny i dobrany projekt.
Co wybrać?

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika