Wbrew pozorom, public relations nie jest nową dziedziną. Już w starożytności rozwijała się retoryka, jako jeden ze sposobów komunikowania się ze społeczeństwem i przekonywania go do swoich racji. Wiadomo przecież, że poparcie władzy i porozumienie ze społeczeństwem sprzyja utrzymaniu ładu i pokoju w państwie. Jednak, gdyby wziąć pod uwagę  współczesne znaczenie pojęcia PR, to faktycznie jego powstanie w Stanach Zjednoczonych możemy datować na początki XX w.

Agencje public relations działały w czasie obydwu wojen światowych. Podczas pierwszej, pomagały w rozprowadzaniu bonów, przeznaczonych na sfinansowanie działań wojennych. W czasie drugiej wojny światowej organizowano, zakrojone na szeroką skalę kampanie, wspierające wojsko, które były współprowadzone przez biuro Informacji Wojennej Rządu. Po zakończeniu walk, wiele osób, zatrudnionych wcześniej w informacyjnych służbach rządowych znalazło zatrudnienie w gospodarce. W latach powojennych w społeczeństwie USA panowały silne niepokoje, związane z ruchami feministycznymi i domaganiem się praw przez mniejszości etniczne.  W tamtym okresie pozycję zdobywały największe pionierskie agencje reklamowe. Głośny był przypadek agencji Johna W. Hilla i Williama Knowltona, pracujących dla przemysłu stalowego, który uwikłany był w spór z prezydentem Trumanem. Ich firma forsowała w Kongresie ustawy korzystne dla biznesmenów, a nawet wpływała na wyroki Sądu Najwyższego. Nie gorzej radziły sobie firmy łączące działalność na polu PR z reklamą.

Z kolei, jeśli chodzi o tą branże w Europie, to za prekursorów uważać możemy Niemców. W końcówce XIX wieku powstawały w przedsiębiorstwach pierwsze działy prasowe. Znaczącym wydarzeniem było utworzenie przez firmę Siemens „biura literackiego”. W Polsce, ze względu za sytuację społeczno-polityczną, początki PR i agencji reklamowych działających na tym polu to dopiero lata 90-te. W czasie, gdy dokonywała się transformacja, zaczynał też rozkwitać rynek mediów. Przedsiębiorstwa zaczęły zdawać sobie sprawę, że odpowiedni wizerunek jest podstawą sukcesu.

O autorze

Robię różne rzeczy, trochę podróżuje, trochę piszę.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.