Skrót LPG od angielskiego Liquefied Petroleum Gas) – płynny gaz ropopochodny, będący skroplonym połączeniem dwóch węglowodorów: propanu (o symbolu C3H8) i butanu (C4H10), w różnych proporcjach. Ze względu na taki skład przyjęła się zwyczajowa nazwa propan-butan. Uzyskiwany jest jako odpad w procesie rafinacji ropy naftowej (stanowi około 2 procent masy przerobionego surowca), można go pozyskiwać również ze złóż gazu ziemnego (niewielkie ilości, zwłaszcza na początku rozpoczynania nowego odwiertu).

Jest z natury bezbarwny i bezwonny, dlatego z powodów bezpieczeństwa jest poddawany sztucznemu nawanianiu. Utlenia się w sposób relatywnie czysty, bez dymu i popiołów. Znajduje zastosowanie jako gaz opałowy (propan-butan), element chłodzący w lodówkach i zamrażarkach oraz propelent w aerozolach (ze względu na małą szkodliwość dla warstwy ozonowej). Jako gaz płynny znajduje zastosowanie między innymi do napędzania silników spalinowych.

Wyprodukowano go po raz pierwszy już w 1910 r., a pierwsze komercyjne użycie datuje się 2 lata później. Przez dłuższy czas uznawano go za produkt uboczny i spalano bezcelowo.

Autogaz kompresuje się i przechowuje w postaci płynnej przede wszystkim dla łatwiejszego przechowywania i przewożenia.Zaletą jest także fakt, że autogaz jest z natury gazem i nie ma potrzeby „rozpylać” go w komorach spalania tak, jak benzyny, przez co spala się efektywniej i łagodniej dla jednostki napędowej, nawet gdy ten jest zimny.

Gaz LPG jest paliwem bezołowiowym, co może powodować w pojazdach nieprzystosowanych do spalania benzyny bezołowiowej przyspieszone zużycie zaworów i gniazd zaworowych. Dotyczy to jedynie starszych aut z silnikami gaźnikowymi, których liczba co rok maleje.

Dziś to źródło energii jest stosowane w szerokim zakresie w wielu krajach, między innymi Australii, Indiach, Hongkongu, Holandii, Niemczech, Włoszech, Armenii i oczywiście w Polsce. Kilku producentów pojazdów produkuje nawet modele z fabrycznym systemem bi-fuel, przystosowane do spalania benzyny lub LPG. Jako alternatywa dla oleju napędowego, LPG jest wykorzystywane na razie głównie w pojazdach użytkowych, gdzie ma dużo większą szansę na zwrot kosztów montażu.

Atutem LPG, oprócz przyjazności dla środowiska i portfela kierowcy, jest także bezpieczeństwo użytkowania. Zbiorniki z tym gazem są napełniane w 80%, co zostawia rezerwową przestrzeń dla rozszerzającego się z powodu temperatury paliwa. Szereg zabezpieczeń w instalacji , a także osprzęcie zbiornika zapewnia bezpieczeństwo systemu LPG.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.