długopis
W świecie dużej konkurencji między producentami i usługodawcami dużą rolę w zdobywaniu oraz utrzymywaniu klientów odgrywa reklama. Jedną z najpopularniejszych form promocji są gadżety reklamowe, na których umieszczona jest nazwa firmy bądź polecanego przez nią produktu.

Co to jest gadżet reklamowy?

Słowo „gadżet” jeszcze do niedawna funkcjonowało jako nazwa niewielkiego, ale interesującego przedmiotu, który charakteryzował się nowoczesnym, czasem zabawnym designem. Obecnie jest najczęściej kojarzony z promocją firmy, produktu lub usługi. Konia z rzędem temu, kto nie ma w domu co najmniej jednego takiego drobiazgu. Otrzymujemy je w sklepie, kupujemy razem z prasą, wręczane są nam w trakcie szkoleń, podczas rozmów czy zawierania transakcji z firmą.

Jakie funkcje spełnia gadżet reklamowy?

Gadżet reklamowy ma do spełnienia dwie funkcje. Pierwsza jest całkowicie praktyczna. Klient ma zapamiętać taką informację, na jakiej ofiarodawcy zależy. Żeby to mogło się udać, gadżet musi być na tyle atrakcyjny, przydatny czy solidny, by od razu nie powędrował do kosza na śmieci. Ta informacja, np. nazwa firmy, nazwa usługi, numer telefonu, nazwisko kontrahenta itp. musi się znaleźć na podarowanym przedmiocie.

Druga funkcja to budowanie relacji emocjonalnychklient – firma. Każdy klient, nawet jeśli ma świadomość (a zwykle ma), że nie jest jedyną wyróżnioną w ten sposób osobą, czuje się mile potraktowany. Odbiera ten zwykle drobny prezencik jako formę podziękowania za dotychczasową współpracę oraz deklarację utrzymywania dalszych kontaktów biznesowych. Jeśli zaistnieje konieczność zakupu podobnego produktu lub skorzystania z podobnej usługi, na pewno ponownie zwróci się do tej samej firmy.

sprawczej roli gadżetów reklamowych wiedzą nie tylko producenci i usługodawcy. Nie zapominają o tym politycy. Podczas ostatnich wyborów samorządowych mało który kandydat na radnego, wójta, burmistrza itp. pokazywał się na spotkaniach z elektoratem z pustymi rękami. Długopis, breloczek czy inny drobiazg z wygrawerowanym nazwiskiem, numerem listy i numerem kandydata niejednemu wyborcy pomógł w podjęciu decyzji, na kogo oddać głos.

Niepowtarzalna okazja, kiedy firmy będą mogły rozreklamować szeroko swoje możliwości, także poza granicami kraju, nadarzy się podczas Euro 2012. Zjadą wtedy tysiące kibiców z całej Europy, więc żadna firma, której zależy na zdobyciu nowych klientów w kraju i za granicą, nie powinna przeoczyć takiej szansy. Nawet banalna podstawka pod szklankę z piwem czy kubek z logo firmy może być zaczątkiem satysfakcjonującej współpracy lub pomoże w rozszerzeniu listy klientów. Warto o tym pamiętać i już zacząć się przygotowywać do tej wielkiej sportowej imprezy także pod tym kątem.

Gadżet reklamowy – jaki i dla kogo?

Żeby gadżety reklamowe zostały przez biorcę doceniony, wcale nie musząbyć drogi. A nawet przeciwnie, już z definicji gadżet nie może dużo kosztować. Przy wyborze gadżetów, którymi firma chce się posługiwać, trzeba przede wszystkim odpowiedzieć sobie na pytanie, dla kogo mają być przeznaczone. Jeśli jest to odbiorca masowy i anonimowy, są to symboliczne drobiazgi. Najczęściej do nich należą długopisy, breloczki, kalendarzyki, zapalniczki. Żeby jednak zdobyć zaufanie ewentualnego klienta, należy zadbać o dobrą jakość podarowanego przedmiotu. Długopis, który jest sprawny tylko przez 10 minut użytkowania, czy notesik, który rozpada się zaraz po otworzeniu, nie są dobrą rekomendacją dla firmy. Dobra jakość, nawet za nieduże pieniądze, jest oznaką szacunku dla obdarowanej osoby, ale także podkreśla rangę firmy.
Osoby, które należą do stałych klientów firmy, z którymi zawieramy intratne umowy, liczymy na korzystną współpracę, wymagają szczególnego potraktowania. Znowu podkreślenia wymaga fakt, że nieważna jest cena ofiarowanego pamiątkowego prezentu. Trzeba jednak pamiętać, że jest cienka granica między podziękowaniem a korupcją, więc upominek nie może być drogi. O konkretnej maksymalnej cenie mówią specjalne przepisy. Ale my mówimy ciągle o gadżetach reklamowych, więc traktowanych niejako symbolicznie.

Należy podkreślić rangę klienta i szacunek do niego poprzez staranny i zindywidualizowany wybór gadżetu. Mogą to być starannie oprawione kalendarze i notesy, niebanalne artykuły biurowe, galanteria skórzana, eleganckie parasole, akcesoria kosmetyczne i wiele innych. Warto też pokusić się o szeroki asortyment gadżetów. Osoba obdarowana kolejny raz tym samym czy podobnym drobiazgiem, nie poczuje się wyróżniona, a jedynie „odfajkowana” na liście klientów.

Firmy zajmujące się sprzedażą artykułów promocyjnych jednocześnie proponują usługi w zakresie grawerowania czy drukowania żądanych napisów. Aby dany upominek pełnił funkcję gadżetu reklamowego, a taka jest przecież jego rola, musi posiadać trwały logotyp.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.