Dobre warunki pracy, czyli oświetlenie, dach nad głową, i w miarę ciepłe pomieszczenie oznaczają komfort pracy. Dzięki temu zazwyczaj popełnia się mniej głupich błędów i można pracować szybko i precyzyjnie. Precyzja w samochodzie przeznaczonym do zawodów ma największe znaczenie, ponieważ często bardzo drobne różnice dzielą najlepszych od najgorszych.

Przyjemnie jest rozłożyć narzędzia i zabrać się do pracy w ciepły słoneczny dzień. Trochę mniej przyjemnie jest montować głowicę przy trzaskającym mrozie, byle zdążyć przed zmrokiem. Oczywiście, co bardziej zdeterminowane osoby nie zwracają uwagi na takie drobnostki jak ciemność, deszcz lub inne opady, oraz niska temperatura. Do wszystkiego można się przyzwyczaić. Jednak ceną takiego przyzwyczajenia na dłuższą metę może być popadniecie w przykrą rutynę, błędy i zszarpane nerwy. A przecież nie o to chodzi!

Idealny garaż

Wynajęte pomieszczenie a najlepiej garaż do przechowywania tych części to bardzo cenny kapitał. Ci, co nie mają tego szczęścia, są do pewnego stopnia skazani na kaprysy pogody; zapewne każdy z nich ma gdzieś w swojej wyobraźni (cichy) projekt wymarzonego, idealnego garażu. Tylko dla siebie i dla swojego bolidu. Twój garaż powinien być bezpieczny, czyli zamykany, suchy, i w miarę przestronny, aby móc swobodnie pracować przy aucie i pomieścić się z całym rajdowo-wyścigowym dobytkiem, oraz mieć podłączenie do sieci elektrycznej. Będziesz mógł pracować o każdej porze roku, dnia i nocy, w spokoju i z dala od natrętnych sąsiadów i koleżanek. Do niektórych prac garaż jest po prostu nieodzowny, np. do ustawiania geometrii zawieszenia. Zawsze warto zachowywać porządek, choćby po to, aby nie tracić czasu na szukanie porozrzucanych części i narzędzi.

Odpowiednie narzędzia

Zanim złapiesz za klucz, auto powinno być umyte – przede wszystkim silnik i podwozie. „Grzebanie” we wnętrzu silnika lub skrzyni biegów wymaga dużej czystości, wszelkie zanieczyszczenia zmniejszają trwałość motoru lub skrzyni a nawet mogą doprowadzić do awarii. Ponadto, kiedy piach nie sypie Ci się do oczu i nie jesteś cały utytłany smarem, praca jest o wiele przyjemniejsza. Koniecznie musisz posiadać spory komplet narzędzi, umożliwiający przynajmniej teoretycznie, całkowite rozkręcenie na części i złożenie Twojego samochodu. Jednak komplet narzędzi to nigdy nie jest „pełen komplet”. Zawsze jest jakieś wysoko wyspecjalizowane narzędzie, którego się nie ma, bez którego można sobie poradzić, a które chciałoby się mieć. Bywa tak, że jakiś szczególny klucz kupuje się, żeby odkręcić jedną złośliwie niedostępną śrubę. W ten sposób zestaw narzędzi jest coraz lepiej dostosowany do specyfiki konkretnego samochodu.

Wyposażenie warsztatu

Narzędzia to nie tylko klucze i śrubokręty, ale też cały „ciężki sprzęt” stanowiący wyposażenie warsztatu, czyli: podnośnik hydrauliczny, podstawki pod samochód (tzw. kobyłki), imadło, wiertarki, szlifierki itp. Narzędzie, jak każdy przedmiot martwy, jeśli jest niesprawne lub zużyte, może stać się „złośliwym przedmiotem martwym”. Dlatego nie tylko warto dbać o narzędzia i urządzenia elektryczne, ale zawczasu pomyśleć np. ó naprawieniu niesprawnej wiertarki, żeby nie robić tego, kiedy będzie akurat potrzebna. Zabierając auto na zawody, na pewno zabierzesz ze sobą najpotrzebniejsze narzędzia.

Rodzaj zawodów

Zależnie od rodzaju i stopnia zaawansowania technicznego zawodów, zestaw części i narzędzi będzie mniejszy lub większy. Nikt się raczej nie wygłupia i nie przyjeżdża na KJS w towarzystwie wozu serwisowego wypełnionego stosem kół zapasowych i drugim samochodem w częściach. „Poważniejsze” zawody, poza szybkim autem i kwalifikowanym kierowcą, wymagają już pewnego wysiłku logistycznego – np. na eliminacje Mistrzostw Polski w Rally-crossie nie wypada jechać bez zapasowej skrzyni biegów, części silnika, zawieszenia, zapasu olejów, paliwa, podnośnika i kobyłek, opon na różne warunki pogodowe i setki innych nieodzownych przedmiotów.

Auto Giełda autosales.pl

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika