Otwarcie każdej działalności gospodarczej wymaga trzech istotnych elementów a mianowicie doświadczenia w prowadzeniu biznesu, znajomości docelowego rynku i obecnej na nim konkurencji a także odpowiednie nakłady finansowe. W przypadku braku chociażby jednego z nich otwarcie zyskownej firmy, która odniesie sukces wydaje się niemożliwe. Czy aby na pewno?

Brak jakiegokolwiek doświadczenia lub wiedzy o bieżących warunkach rynkowych nie stanowią żadnej przeszkody na przeciw otarciu własnej działalności gospodarczej pod warunkiem, że posiadamy odpowiednio wysoki budżet na start. Rozwiązaniem w takiej sytuacji jest franchising. Mogło by się wydawać, że tego typu forma działalności jest stosunkowo młodym zjawiskiem w Polsce. W rzeczywistości franchising kształtuje się w naszym kraju od ponad 20 lat. Okres ten pozwolił n pojawieniu się na naszym rynku wielu opcji wyboru dla osób stawiających pierwsze kroki. Obecnie na rynku istnieje ponad 500 firm, które oferują zainteresowanym tą formę współpracy.

Na czym to polega?

własna firma Franczyza to rodzaj umowy między dwoma stronami. Jedna z nich stanowi firma o wyrobionej opinii i rozpoznawalnej marce, która od wielu lat funkcjonuje na rynku i doskonale potrafi się po nim poruszać. Drugą stroną umowy jest podmiot (lub też podmioty) zainteresowane prowadzeniem działalności gospodarczej w sposób drugą stronę umowy. Przedmiot umowy franchisingowej ma charakter niematerialny. To wypracowany sposób świadczenia określonych usług lub produkcji określonych dóbr (tzw. Know-how), wiedza na temat rynku, doradztwo profesjonalistów, bieżące informacje o rynku, pozycja na rynku i opinie klientów. W zamian za odpowiednią opłatę pierwsza ze stron, zwana franczyzodawcą udostępnia drugiej tzw. pakiet franczyzowy.

Co zawiera taki pakiet?

W ramach pakietu franchisingowego franczyzobiorca otrzymuje Know-how, możliwość korzystania ze znaku towarowego franczyzodawcy, podręcznik operacyjny oraz wiedzę stałą opiekę franczyzodawcy. Know-how to całkowita wiedza handlowa i techniczna oraz doświadczenie wypracowane w ciągu wielu lat przez daną firmę. Ma on charakter poufny i obejmuje praktyczną wiedzę wykorzystywaną bezpośrednio w działalności produkcyjno handlowej.

Znak towarowy to rysunek, kompozycja kolorystyczna, wyraz oraz forma towaru lub opakowania będący własnością danej firmy i podlegający ochronie prawnej. Rejestrując dany znak towarowy w Urzędzie Patentowym firma zakupuje wyłączność na jego wykorzystywanie. W ramach franchisingu znak towarowy udostępniany jest franczyzobiorcom aby prowadzili oni pod nim swoją działalność. Ma on duże znaczenie dla firmy ponieważ jest to element rozpoznawalny przez obecnych i potencjalnych klientów, z którym powiązane są ich pozytywne (lub negatywne) opinie.

Podręcznik operacyjny no podstawa działalności każdego franczyzobiorcy. Zawiera on przede wszystkim informacje wstępne na temat pojęcia franczyzy, opis stosowanej przez franczyzodawcę technologii i procedur organizacyjnych, opis niezbędnego wyposażenia i wymogów dotyczących danego lokalu, sposób rekrutacji pracowników a także wzory dokumentacji niezbędnej do prowadzenia działalności pod danym szyldem oraz zestawienie osób i danych kontaktowych osób, do których należy się zwracać w danych aspektach prowadzonej działalności. Podręcznik operacyjny musi być aktualizowany na bieżąco aby dany franczyzobiorca nadążał za trendami panującymi w firmie franczyzodawcy.

Ostatnim elementem wchodzącym w skład pakietu franchisingowego jest stała opieka franczyzodawcy. Obejmuje ona zestaw szkoleń w zakresach niezbędnych do prowadzenia danej działalności, wsparcie techniczne i merytoryczne w trakcie prowadzenia firmy a także najświeższe informacje dotyczące rynku oraz usprawnień dokonywanych w sektorze organizacyjnym i technicznym firmy udostępniających franczyzę.

Zanim się zdecydujesz

Pierwszym krokiem w kierunku prowadzenia własnej działalności jest odpowiedzenie sobie na pytanie „co chcę robić?”, a więc wybrać rodzaj produktu, który chcemy sprzedawać lub też usługi, którą chcemy świadczyć. Następnie warto przeprowadzić wstępne badania na temat popytu rynkowego na dany produkt czy też usługę. Będą one miały charakter bardzo ogólny, ale z pewnością przyniosą pożądane informacje. Kolejnym krokiem jest ocena swoich możliwości finansowych oraz zdobycie odpowiednich środków na otwarcie działalności. Należy być przygotowanym na to że franchising znacznie zmniejsza ryzyko porażki ale nigdy go nie likwiduje, dlatego też nie należy mieć 100% pewności szybkiego zwrotu z inwestycji. Ostatnim krokiem przed podjęciem ostatecznej decyzji jest zdobycie informacji na temat warunków umowy a także oferty potencjalnych franczyzobiorców, jego obecnej pozycji rynkowej i rozpoznawalności oraz obecnej liczby franczyzobiorców. Wybór dobrego i wiarygodnego partnera to znaczna część sukcesu. Franczyzobiorcy funkcjonują niemal w każdej branży, dlatego też mamy bardzo szerokie pole wyboru.

O autorze

Czasem piszę, czasem czytam, hobbystycznie promuję darmowe programy. W zasadzie co tu więcej pisać?

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.