EKRANYUżywając rzutnik w firmie lub w szkole, początkowo umieszczamy go na biurku i wyświetlamy obraz na najbliższym wolnym fragmencie ściany. Po pewnym czasie jednak, decydujemy się na zakończenie „prowizorki” i podejmujemy decyzję o stałej instalacji rzutnika, najczęściej na suficie. W tym momencie pojawia się pytanie: czy naszą instalacje powinniśmy uzupełnić także o ekran projekcyjny, a jeśli tak, to o jaki.

Odpowiedź na pierwszą część pytania brzmi: stanowczo tak! Nawet najtańszy ekran podniesie nam jasność obrazu co najmniej dwukrotnie w stosunku do ściany. Jeżeli ekran projekcyjny będzie wyposażony w czarną ramkę, to ze względu na cechy ludzkiego oka, wyraźnie poprawi się kontrast oglądanego obrazu.

Ze względu na budowę ekrany projekcyjne możemy podzielić na rozwijane i stałe (ramowe). Jeśli posiadamy ścianę, która będzie mogła być na stałe zarezerwowana do projekcji, wybierzmy ekran ramowy. Przy zbliżonej cenie, będziemy dysponować ekranem o zdecydowanie lepszych właściwościach. Ekrany ramowe mogą posiadać ramę pokrytą czarnym welurem, dzięki czemu obraz będzie precyzyjnie odseparowany od ściany.

Coraz większą popularność zdobywają obecnie projektory o krótkiej lub ultrakrótkiej ogniskowej. Można je mocować na tej samej ścianie na której znajduje się ekran projekcyjny. Należy pamiętać, że wymagają one doskonale płaskiego i nieruchomego ekranu. Wszelkie nierówności na powierzchni ekranu, oraz jego „falowanie” w fatalny sposób zniekształcają obraz wyświetlany za pomocą projektorów tego typu. W tym przypadku najkorzystniej jest zastosować ekrany ramowe.

Ekran projekcyjny powinien mieć szerokość dobraną do jasności projektora. Popularne biurowe projektory posiadają jasność w granicach 2000 – 3000 lumenów, co umożliwia uzyskanie w miarę wyraźnego obrazu o szerokości ok. 2m. Ekrany projekcyjne o szerokości powyżej 3 metrów, przy przeciętnych warunkach oświetleniowych, będą potrzebowały projektora o jasności ok. 5000 lumenów, czyli projektora ze zdecydowanie wyższej półki, o wielokrotnie wyższej cenie.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.