Po pierwsze należy wybrać nowy fundusz emerytalny oraz zawrzeć z nim umowę członkowską. Następnym krokiem jest poinformowanie swojego obecnego OFE o dokonanej zmianie. Poinformowanie musi koniecznie mieć pisemną, wg wzoru określonego w Rozporządzeniu Rady Ministrów. Wzór pisma powinien posiadać agent, jest też dostępne na stronie funduszu.

Na podstawie pisemnego oświadczenia od klienta, dotychczasowy fundusz emerytalny przesyła do ZUS informację o chęci zmiany OFE.

Zgłaszanie list transferowych, zawierających dane osób wyrażających wolę zmiany OFE, fundusz przesyła 12 dnia miesiąca, w którym odbywa się wypłata transferowa.

W przypadku dokonywania wypłaty transferowej w związku z przystąpieniem do innego OFE od 1 kwietnia 2004 roku członek funduszu zobowiązany jest do uiszczenia opłaty transferowej z własnych środków na rachunek Towarzystwa.

Obowiązek ten powstaje tylko wówczas, gdy od ostatniego dnia miesiąca, w którym członek OFE uzyskał członkostwo w funduszu do dnia dokonania wypłaty transferowej z rachunku członka funduszu do innego funduszu upływa nie więcej niż 12 miesięcy. Wysokość opłaty wynosi wówczas 160 zł. Jeżeli od ostatniego dnia miesiąca, w którym członek OFE uzyskał członkostwo w funduszu do dnia dokonania wypłaty transferowej z rachunku członka w funduszu do innego funduszu upłynęło więcej niż 12 miesięcy, ale mniej niż 24 miesiące, wówczas wysokość opłaty wynosi 80 zł. Po 2 latach możesz zmienić fundusz bezpłatnie.

Informacja z OFE

Gdy ZUS potwierdzi zmianę funduszu, jaką dokonałeś, dotychczasowy OFE jest zobowiązany do przesłania informacji, która będzie zwierać:
1.Numer rachunku oraz dane członka funduszu,
2.Wartość jednostki rozrachunkowej, liczbę i łączną wartość jednostek rozrachunkowych na rachunku członka OFE w piątym dniu roboczym poprzedzającym dokonanie wypłaty transferowej,
3.Daty i kwoty wpłat składek i wypłat transferowych do OFE, kwoty opłat potrącanych ze składek oraz liczbę jednostek rozrachunkowych zaliczonych na rachunek członka w okresie ostatnich 12 miesięcy,
4.Pouczenie o trybie postępowania w przypadku uznania przez członka OFE, że otrzymana informacja zawiera błędne dane.
W razie nie otrzymania takiej informacji, masz prawo się jej domagać.

Ważne:

Transfery pomiędzy funduszami odbywają się 4 razy w roku, ostatniego dnia roboczego miesiąca lutego, maja, sierpnia i listopada. Aby doszło do transferu w danej sesji transferowej muszą być spełnione trzy warunki:

1.Umowę z nowym OFE należy podpisać najpóźniej do 25 dnia miesiąca poprzedzającego transfer, czyli na przykład, aby doszło do transferu w sesji lutowej, umowę z nowym OFE należy podpisać do 25 stycznia.
2.Zawiadomienie o zawarciu umowy o członkostwo z innym Otwartym Funduszem Emerytalnym powinno być dostarczone do poprzedniego OFE tradycyjną pocztą, listem poleconym, w ciągu 14 dni roboczych od momentu podpisania umowy członkowskiej z nowym OFE.
3.Dane w obydwu funduszach powinny być jednakowe.

O autorze

Robię różne rzeczy, trochę podróżuje, trochę piszę.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.