Programy lojalnościoweWedług zasady Pareto 20% lojalnych klientów danego przedsiębiorstwa przyczynia się aż do 80% obrotów tegoż przedsiębiorstwa.
Kluczowym elementem dobrej kampanii lojalnościowej jest jak najlepsze poznanie klienta.
Dzięki rozwojowi branży IT strategia działania może oprzeć się na skrupulatnym gromadzeniu i wnikliwej analizie danych o klientach. Dane gromadzone w  systemie lojalnościowym są wykorzystywane również do projektowania wyglądu marki czy doboru produktów.

Dwa bardzo ważne pytania dotyczące wiedzy o kliencie są dzisiaj nadal zaniedbywane:

•    Jakie dane należy gromadzić?
•    W jaki sposób możemy przewidzieć oczekiwania klientów?

Nadal jeszcze pokutuje przekonanie, że ilość, a nie jakość kontaktów z klientami, wiążąco wpływa na budowanie więzi. A to nieprawda – klient zapamięta ciekawy, indywidualny przekaz, a nie ten natarczywy. Na pewno nowe narzędzia programów lojalnościowych, takie jak serwisy społecznościowe czy strony internetowe pomogą poszerzyć działalność marketingową.
Należy zwrócić uwagę że pomimo tego iż przewidywanie decyzji zakupowych wspomagane jest przez nieszczególnie obszerny zasób wiedzy o klientach, to kończy się on jednak zazwyczaj sukcesem sprzedażowym. Dlaczego? Powodem jest chyba korzystanie z rozsądnych metod zarządzania promocjami jak np. jednorazową zniżką, czy akcją zbieraj punkty – wygraj nagrody.

Strategie marketingowe stosowane przez programy lojalnościowe opierają się zwykle na badaniach preferencji zakupowych klientów, rozpoznanych dzięki segmentacji „lifestyle”. Rzadziej wykorzystywane, a również przydatne są wyniki takich metod jak CPPA, POC, trickle down.
Należy jednak wspomnieć, że wśród członków programów lojalnościowych zaledwie 28% to uczestnicy aktywni. To właśnie na tej grupie klientów zależy organizatorom programów. To ta grupa jest głównym celem działań organizatorów w okresie spowolnienia gospodarczego, a jej znaczenie oddaje wspominana stara zasada Pareto.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.