pracownie komputeroweKażdy uczeń wie, że matematyka jest królową nauk. Jednak każdy dyrektor wie, że królewskich pieniędzy wymaga inny przedmiot – informatyka. Stworzenie a następnie utrzymanie szkolnej pracowni komputerowej to wydatek niemały. Dlatego nie ma się co dziwić, że szkoły szukają tańszych alternatyw. A jest ich na rynku coraz więcej. Najciekawszą i przyszłościową wydaje się być terminalowa pracownia komputerowa, jednak jak do tej pory najbardziej popularną jest pracownia korzystająca ze sprzętu używanego.

Mnogość ofert ze sprzętem poleasingowym, które zalewają biurka dyrektorów, daje komfort wyboru, ale jednocześnie musi wzbudzać czujność. Należy uważać, aby szkoła poprzez zakup zbyt starego sprzętu nie zamieniła się w wysypisko odpadów elektronicznych. Najlepiej, aby przy wyborze oferty uczestniczył doświadczony informatyk. Niestety warunek ten nie zawsze możliwy jest do spełnienia przez co szkoły muszą radzić sobie na własną rękę.

Większość ofert zawiera w sobie tylko szczątkowe informacje takie jak wielkość RAM, czy typ procesora. Są to dane niewystarczające, aby ocenić przydatność oferowanych komputerów dla pracowni komputerowej. Powodem tego jest fakt, iż komputer składa się z wielu podzespołów mających istotny wpływ na jego działanie, a nie da się ich w prosty sposób określić liczbowo. Dlatego tak jak żaden klub sportowy nie kupi piłkarza znając tylko jego statystyki na temat ilości strzelonych bramek, tak żaden dyrektor nie powinien decydować się na zakup sprzętu tylko na podstawie ogólnych danych przedstawianych w ofertach.

Kontynuując analogię piłkarską ważną rolę w dokonaniu wyboru odgrywają testy. Na szczęście w przypadku sprzętu komputerowego testy za nas mogą przeprowadzić odpowiednie programy, takie jak PerformanceTest. W tym celu należy poprosić sprzedawcę o wygenerowanie kompletnego raportu z takiego programu. Raport powinien zawierać w sobie dane na temat ogólnej wydajności komputera oraz poszczególnych jego podzespołów. Otrzymane w ten sposób liczby należy porównać z innymi wynikami, które można znaleźć na stronie internetowej producenta danego programu. Ponadto dobrym pomysłem jest przeprowadzenie testu własnego komputera dzięki czemu przesłane dane nie będą dla nas tylko suchymi liczbami.

Innym elementem mającym istotny wpływ na wybór oferty jest informacja na temat wieku komputerów. Umożliwia ona ocenę w jakim stopniu sprzęt jest wyeksploatowany. Warto tutaj także dowiedzieć się, gdzie komputery wcześniej działały i dlaczego postanowiono je wymienić. Jeżeli wcześniej używane były w zwykłej pracy biurowej a mimo wszystko zapadła decyzja o ich wymianie, to jest to sygnał mogący świadczyć nie tylko o jakiś problemach związanych z wydajnością, ale także z awaryjnością.

Trzeba mieć świadomość, że nie da się całkowicie zapobiec awariom. Dlatego z jednej strony należy negocjować jak najdłuższe gwarancje a z drugiej warto zwrócić uwagę, czy sprzęt jest firmowy. Nie jest to regułą, ale istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że komputery znanych marek będą się rzadziej psuć niż popularne „składaki”. Ponadto dobrze jest, aby sprzęt był jednolity i zakupiony z pewnym nadmiarem. Ułatwia to sprzętową administrację pracownią komputerową, przez co w przypadku awarii można szybko i tanio uruchomić zepsuty komputer.

Ostatnią istotną rzeczą, na którą należy zwrócić uwagę przed dokonaniem zakupu jest informacja na temat tego z jakiego kraju pochodzi sprzęt. Często sprzedawcy przywożą sprzęt z zachodu a następnie przeinstalowują system na polską wersję językową. Taki czyn jest złamaniem umowy licencyjnej przez co zainstalowany system jest po prostu nielegalny.

Kompletując pracownię komputerową szkoły, które opierać się będą o powyższe wskazówki na pewno dokonają wyboru optymalnej oferty. Należy jednak pamiętać, że sprzęt używany nigdy nie zastąpi rozwiązań nowych i powinien zatem być kupowany tylko wtedy, gdy nie będzie już żadnych innych opcji.

Wszelkie informacje na temat alternatywy dla sprzętu używanego można znaleźć tutaj.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.