W obecnej sytuacji rynkowej ogromna konkurencja funkcjonuje niemalże w każdej branży. Nie inaczej jest w handlu. Ogromna ilość sklepów w każdej dziedzinie sprawia, że klienci mają ogromny wybór jeżeli chodzi o dokonywanie zakupów a co za tym idzie stają się bardziej wybredni. Powoduje to że coraz trudniejsze staje się przyciągnięcie do siebie klientów, a także zbudowanie utrzymanie ich lojalności. Konieczne jest stworzenie warunków, które w najlepszym stopniu przyczynią się do decyzji zakupu klienta.

Towar

To co sprzedawane jest w sklepie ma dla klienta decydujące znaczenie. To właśnie chęć zakupu konkretnych towarów wpływa na decyzję wyboru konkretnego sklepu. Pożądanym efektem będzie sfinalizowanie wizyty klienta w sklepie transakcją kupna/ sprzedaży. Odnośnie towaru istotna jest przede wszystkim jego ilość, jakość, cena i marka. Puste półki znane są prawie wszystkim doskonale z rzeczywistości lat 70 i 80. Pierwsze wrażenie klienta po przekroczeniu progu powinno być takie, że na pewno znajdzie on w nim coś dla siebie. W przypadku sklepów specjalistycznych możliwe jest dokładne określenie profilu klienta, a co za tym idzie specjalizacja i zawężenie asortymentu do konkretnej grupy. Jeżeli jednak chodzi o bardziej ogólne punkty handlowe takie jak sklepy spożywcze czy też sklepy z odzieżą konieczne jest urozmaicenie swoich produktów pod względem określonych kryteriów( kolor, rozmiar, smak, gatunek, materiał wykonania itp.)

Prawie każdy klient zwraca uwagę na jakość kupowanych produktów. Płaci on określoną kwotę przez co ma on prawo do pewnych wymagań. Nikt nie zainteresuje się sklepem, w którym asortyment jest niskiej jakości, chyba że wynika to z charakteru sklepu. Klienci odwiedzający sklepy z tanią, używaną lub uszkodzoną odzieżą są świadomi jej niższej jakości. W przypadku innych sklepów elementy takie jak świeżość, wysoka jakość a także zgodność z panującymi standardami estetycznymi i technicznymi są czynnikami w dużym stopniu wpływającymi na to czy klient dokona zakupu czy też opuści sklep z pustymi rękami.

Wnętrze sklepu

Dla współczesnego klienta poza towarem liczy się również sama atmosfera zakupu. Składają się na nią takie elementy jak wyposażenie sklepów, panujące w nich warunki, a także personel i jakość obsługi. Wyposażenie wykorzystywane w sklepie jest ściśle uzależnione od charakteru sklepu. Ma ono jednak do spełnienia kilka ważnych funkcji. Pierwszą z nich jest odpowiednia ekspozycja towaru. Klient powinien mieć możliwość jak najlepszego zapoznania się z oferowanym towarem. Po drugie wyposażenie sklepu ma ułatwić dokonanie zakupu. Wózki i koszyki sklepowe ułatwiają poruszanie się po sklepie z większą ilością wybranych towarów. Półki i regały ułatwiają ich odnalezienie a odpowiednie plakietki są źródłem informacji na temat produktu.

wyposażenie Istotne jest stworzenie odpowiednich warunków wewnątrz sklepu takich jak prawidłowe oświetlenie czy temperatura. Ułatwiają one na podejmowanie przez klienta decyzji, a także w pewnym stopniu wydłużają czas pobytu klienta w sklepie co również ma wpływ na dokonanie zakupu. Odpowiednie oświetlenie pozwoli zapoznać się klientowi z towarami, natomiast temperatura dostosowana do pogody sprawi, że klient będzie chciał zostać w sklepie dłużej, przez co wzrośnie prawdopodobieństwo dokonania zakupu.

Bardzo ważna dla klienta jest obsługa przez pracowników sklepu. Klienci nie lubią gdy są zbyt natrętnie pni czy potrzebują pomocy, ale jednocześnie zniechęca ich to, gdy nie mogą znaleźć w sklepie żadnej pomocy. Poziom obsługi powinien być odpowiednio wyważony. Ekspedienci powinni być uprzejmi i schludni, a także przestrzegać zasad higieny i kultury osobistej. W pewnym stopniu stanowią oni wizytówkę sklepu a ich zachowanie będzie miało znaczący wpływ na to czy dokonają oni zakupu ponownie.

O autorze

Czasem piszę, czasem czytam, hobbystycznie promuję darmowe programy. W zasadzie co tu więcej pisać?

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.