Pieniądze w sporcie

Pieniądze w sporcie

Zdrowa, sportowa rywalizacja jest czymś, co świadczy nie tylko o własnych ambicjach, umiejętności gry zespołowej, ale również o dojrzałości. W starożytnej Grecji, w czasie gdy odbywały się największe i najważniejsze rozgrywki sportowe – olimpiada, przerywano wojny i konflikty zbrojne, by skonfliktowane strony mogły razem cieszyć się sportowymi emocjami. Olimpiada w tych czasach była nie tylko zwykłymi zawodami. Sportowiec był kimś w rodzaju nad-człowieka, który przełamywał niedoskonałości swojego ciała i dążył do osiągnięcia ideału, do uzyskania wyników, których nikt inny nie mógł zdobyć. W tych czasach dążono stanu, określanego jako „khalos khagatos”, co dziś możemy tłumaczyć jako „piękny i dobry”.

Jak więc widzimy kwintesencja siły fizycznej, istota wygranej, tkwiła nie tylko w sile i tężyźnie fizycznej, ale również w przymiotach ducha i charakteru. Idealny sportowiec osiągał więc świetne wyniki, ale również był kimś w rodzaju rycerza – posiadał kodeks zachowań i wartości, którymi kierował się w swoim życiu jak i w karierze sportowej. O ile w początkach naszej historii sport był sprawą honorową z czasem zaczęto patrzeć na niego jak na inwestycję. Podobnie zresztą jak w przypadku artystów  – człowiek utalentowany miał swojego mecenasa, który finansował jego rozwój, w zamian czerpiąc zyski z występów i popularności.

Dziś niestety widzimy skrajny tego efekt. Sport stał się wielkim biznesem, kluby sportowe – przedsiębiorstwami, które produkują ogromne pieniądze. Oczywiście bez talentu i umiejętności nie byłoby sukcesów, dziś sport nie obywa się jednak bez sponsorów. Dlatego widzimy więc dziś proces brandingu sportu – niektóre kluby piłkarskie stały się świetnie rozpoznawalnymi i drogimi markami. I dlatego ich logami można  oznaczać nie tylko koszulki zawodników, ale również koszulki z nadrukiem przeznaczone dla fanów, czy inne klubowe gadżety. I tak widzimy jak rozmaite miejsca i osoby przyciągają klienta różnymi markami. Parasole reklamowe czy torby bawełniane z logo określonej marki sprzedają się lepiej niż te, które mają motywy neutralne. Na wszystkim bowiem dziś chcemy zarobić.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.