Prawdopodobnie każdy Polak słyszał o sieci sklepów wielkopowierzchniowych Biedronka. W ostatnich latach wspomniana sieć przeprowadziła ekspansję na niespotykaną wcześniej w naszym kraju skalę, a jej wysoka pozycja w branży wynika m.in. z umiejętnego planowania logistycznego transportu poszczególnych produktów.

Właścicielem sieci sklepów Biedronka jest portugalskie przedsiębiorstwo Jerónimo Martins, którego polska mutacja nosi nazwę Jerónimo Martins Dystrybucja sp. z o.o. W naszym kraju istnieje ponad 2000 sklepów funkcjonujących pod szyldem Biedronki, dlatego też skuteczne zarządzanie logistyczne taką ilością obiektów stanowi nie lada wyzwanie. Umiejętne zaplanowanie działań logistycznych związanych z dystrybucją towarów nie byłoby możliwe, gdyby nie decentralizacja tego procesu.

Towar do wszystkich sklepów należących do spółki Jerónimo Martins dystrybuowany jest w oparciu o regionalne centra dystrybucyjne. To właśnie w nich poszczególne towary są magazynowane i rozdzielane na mniejsze partie, które następnie transportem samochodowym przewożone są do odbiorców końcowych, a więc do pojedynczych sklepów. Jak nietrudno się domyślić, każde centrum dystrybucyjne obsługuje sklepy znajdujące się w ściśle określonym regonie geograficznym – taki typ organizacji logistycznej umożliwia optymalnie efektywne dysponowanie wspomnianymi towarami oraz skraca do minimum czas ich dowozu do poszczególnych sklepów.

Obecnie na terenie Polski można wymienić dziewięć indywidualnych ośrodków dystrybucyjnych należących do JMD:

  • Region Południe (Rudа Śląskа),
  • Region Wschód (Wyszków),
  • Region Północ (Grudziądz),
  • Region Zаchód (Lubin),
  • Region Centrаlny (Kostrzyn),
  • Region Południowy Wschód (Wojnicz),
  • Region Środkowy Wschód (Mszczonów),
  • Region Południowy Zаchód (Skаrbimierz),
  • Region Północny Zаchód (Koszаlin).

Wyszczególniony powyżej podział kraju na strategicznie rozmieszczone w poszczególnych regionach geograficznych centra dystrybucyjne umożliwia prowadzenie optymalnej polityki ilościowej i jakościowej względem dystrybuowanych towarów, która odpowiada indywidualnemu zapotrzebowaniu pojedynczych sklepów na wspomniane towary oraz upodobaniom konsumenckim klientów zamieszkujących dany region. Innymi słowy, mimo że oferta handlowa sklepów sieci Biedronka jest w przypadku większości produktów jednolita, istnieją modyfikacje regionalne wspomnianej oferty, które opierają się na wzbogaceniu ogólnej palety towarów o wyroby produkowane lokalnie. W przeważającej większości są to produkty żywnościowe z relatywnie krótkim terminem przydatności do spożycia.

Firma JMD nabywa towar od ponad pięciuset różnorodnych dostawców. W przybliżeniu 95% nadmienionego towaru pochodzi od przedsiębiorstw, które posiadają swe zakłady produkcyjne na terenie Polski. Relatywnie niskie ceny oferowanych produktów wynikają zaś z długotrwałych umów zawartych między JMD a poszczególnymi kontrahentami tej firmy. Naturalną koleją rzeczy jest więc konieczność odpowiedniej organizacji transportu bezpośrednio od producenta do centrum dystrybucyjnego, a następnie ze wspomnianego centrum do poszczególnych sklepów. Siedziby dostawców rozmieszczone są bowiem na terenie całego kraju, często w odległych od siebie regionach. Umiejętnie prowadzona polityka logistyczna jest kluczowa zwłaszcza w przypadku transportu produktów spożywczych o ograniczonej trwałości, np. mrożonek, które muszą dotrzeć do odbiorcy końcowego w realnie jak najkrótszym czasie. Zazwyczaj czas dostarczenia tego typu wyrobów z zakładu produkcyjnego usytuowanego na północy kraju do sklepu znajdującego się południu nie przekracza 36 godzin. Tymczasem przesyłki międzynarodowe, obejmujące np. elektronikę, organizowane są z wyprzedzeniem, aby ograniczyć do minimum koszty związane z ich uskutecznieniem. Do spedycji towarów wyprodukowanych w Azji wykorzystuje się transport morski, który jest co prawda o wiele bardziej długotrwały od samochodowego lub lotniczego, lecz za to jest on również znacznie tańszy od wymienionych.

Wspomnieliśmy, że część oferty handlowej sklepów sieci Biedronka stanowią towary produkowane lokalnie. Zaliczymy do nich takie artykuły, jak pieczywo, niektóre wyroby z grupy nabiału i wędlin, a także wszelkie inne nieutrwalone produkty żywnościowe oraz produkty o krótkim terminie ważności. Wymienione towary pozyskiwane są od producentów funkcjonujących tylko na terenie danego regionu geograficznego, obsługiwanego przez odpowiednie centrum dystrybucyjne, dlatego też czas ich transportu od momentu opuszczenia zakładu produkcyjnego do odbiorcy końcowego nie przekracza kilku godzin. Oczywiście opisana powyżej organizacja logistyczna transportu towarów wymaga zaangażowania bardzo dużej ilości dostawców oraz optymalnego zaplanowania trasy ich podróży.

W analogiczny sposób do firmy Jerónimo Martins Dystrybucja funkcjonują również inne sieci handlowe, rozpowszechniające towary w oparciu o sieć regionalnych ośrodków dystrybucyjnych. Same procedury planowania są bardzo zaawansowane, a ich opracowywaniem zajmują się wysoko wykwalifikowani specjaliści od logistyki. Intensywny rozwój sieci sklepów Biedronka pozwala wnioskować, że należycie wykonują oni powierzone im zadanie.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.