W zespole ciasnoty dochodzi do uciśnięcia stożka rotatorów przez przednie struktury łuku kruczo-barkowego, przednią jedną trzecią wyrostka barkowego, więzadło kruczo-barkowe i staw AC ( barkowo-obojczykowy). Stopniowy rozwój zespołu ciasnoty oznacza zwężenie się przestrzeni podbarkowej na skutek tworzenia się ostróg na więzadle kruczo-barkowym i na dolnej powierzchni wyrostka barkowego. Zwiększa się nacisk na stożek rotatorów co prowadzi do jego przewlekłego zużycia i może skończyć się jego przerwaniem. Pacjenci z zespołem ciasnoty podbarkowej często skarżą się na ból barku, osłabienie mięśni, a czasem na parestezje w ramieniu.

Zespół ciasnoty powstaje w przewlekłym procesie zapalnym, do którego dochodzi , gdy przy uniesieniu ramienia powyżej 80 ° mięśnie stożka rotatorów ( nadgrzebieniowy, podgrzebieniowy, obły mniejszy i podłopatkowy) oraz kaletka pod mięśniem naramiennym ulegają „przyszczypnięciu” przez więzadło kruczo-barkowe i wyrostek barkowy.  Do uszkodzenia tego najczęściej dochodzi u zawodników, którzy wielokrotnie muszą wykonywać czynności wymagające unoszenia ramienia powyżej 90°.

Leczenie zachowawcze przynosi dobre rezultaty. Równolegle z leczeniem rehabilitacyjnym zaleca się stosować suplementy diety bogate w kwas hialuronowy i chondroityne. Te naturalnie występujące w organizmie składniki przyspieszają procesy zdrowienia stawów i regenerują chrząstki stawowe. Łatwo przyswajalna formuła w postaci syropu dostarcza substancję odpowiedzialne za wzmocnienie chrząstek, co jest szczególnie ważne dla  osób starszych i sportowców narażonych na ciągłe przeciążenia tkanek.

Początkowym celem procesu rehabilitacji jest działanie uśmierzające ból  i odzyskanie zakresu ruchu.

Plan rehabilitacji:

Faza 1- maksymalna ochrona

  • zmniejszenie bólu i obrzęku, zmniejszenie stanu zapalnego, opóźnienie zaniku mięśni, utrzymanie gibkości
  • eliminacja czynności, które wzmacniają dolegliwości np. rzuty
  • dolne i tyle ślizgi w płaszczyźnie łopatki
  • ćwiczenia izometryczne: rotacji wewnętrzna, rotacja zewnętrzna, mięśnia dwugłowego ramienia, m. naramiennego
  • krioterapia, elektrostymulacja
  • edukacja w kwestiach aktywności, unikania czynności ponad głową, sięgania na wysokie półki i podnoszenia ciężkich przedmiotów

FAZA 2- faza ruchowa

  • zmniejszenie bólu, poszerzenie zakresu ruchu, polepszenie czynności mięśni,
  • krioterapia, ultradźwięki
  • kontynuacja ćwiczeń izometrycznych
  • ćwiczenia wzmacniające staw łopatkowo- piersiowy
  • ćwiczenia rozciągające torebkę tylną

Faza 3 – wzmacniania

  • prawidłowy czynny wspomagany zakres ruchu
  • poprawa sprawności mięśni
  • wzmacnianie stożka rotatorów- ćwiczenia w zamkniętym łańcuch ( rotacja wewnętrzna, zewnętrzna, odwodzenie)
  • ćwiczenia z Taśmą TheraBand w łańcuchu otwartym- ćwiczenia te umożliwiają  koncentryczne i ekscentryczne wzmacnianie mięśni barku
  • ćwiczenia z hantlami
  • ćwiczenia wzmacniające stabilizatory łopatki

- retrakcja łopatki ( mięsień równoległoboczny, m. czworoboczny)

- protrakcja łopatki ( m. zębaty przedni)

- obniżanie łopatki ( m. najszerszy grzbietu, m. czworoboczny, m. zębaty przedni)

 

Ćwiczenia sprzyjają przywróceniu zdolności stożka rotatorów do obniżenia i stabilizowania głowy kości ramiennej co zwiększa przestrzeń podbarkową. We wczesnym etapie rehabilitacji nie należy kłaść nacisku na wzmacnianie mięśnia naramiennego, by nie doprowadzać do nieproporcjonalnego zwiększenia skierowanej w górę siły działającej na kość ramienną.

Niepowodzenie leczenia zachowawczego lub osiągnięcie plateau na niezadawalającym poziomie jest wskazaniem do leczenia operacyjnego.

Ćwiczenia wzmacniające mm. stożka rotatorów

 

Ćwiczenie rozciągające torebkę tylną stawu ramiennego


 

Przedstawione ćwiczenia są przykładowym leczeniem rehabilitacyjnym, nie należny ich stosować bez konsultacji z lekarzem ortopedą i fizjoterapeutą.

O autorze

mgr rehabilitacji- rehabilitacja domowa

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika