Spawanie polega na łączeniu rozmaitych form materiałów. Łączyć udaje się stal, żelazo, stopy itp., lecz także aluminium. Aluminium i jego stopy jako materiały konstrukcyjne mają wiele wartości. Są lekkie, wytrzymałe, a także nie poddają się korozji i możemy je prosto kształtować. Ten materiał powszechnie wykorzystuje się w toku budowy maszyn szynowych, a także – ostatnio – na rzecz produkcji pojazdów osobowych. Co więcej stopy aluminium używane są przy produkcji rowerów, do stawiania maszyn, zbiorników, w przemyśle stoczniowym, w branży budowlanej oraz transporcie.

Przejdźmy do typu spawania tego typu materiałów. Wysokotopliwa warstwa tlenków na powierzchni aluminium przymusza do zastosowania spawania drutem elektrodowym z biegunem dodatnim który wykazują migomaty bądź prądem zmiennym elektrodą nietopliwą, który mają spawarki TIG. W czasie wykonywania złącza płynny metal zachowuje się odmiennie niż stal. Z uwagi na duże przewodnictwo ciepła trzeba uważać na należyte wtopienie wzdłuż krawędzi złącza.

Materiały aluminiowe będą w szczególności narażone na występowanie kruchości wodorowej, dlatego należy właściwie gromadzić elementy pomocnicze, poprawnie wyszykować krawędzie spajanych przedmiotów, a także zagwarantować rzetelną osłonę jeziorka spawalniczego.W celu spawania aluminium przydaje się zarówno metoda MIG, ale także TIG. Metodę MIG charakteryzuje duża wydajność, natomiast metoda TIG używana jest szczególnie w zamiarze zapewnienia wysokiej jakości spoin oraz niezawodności technologii. Pracę przy użyciu spawarki TIG wykonuje się przeważnie do 3 mm grubości artykułu, co pozwala na optymalizację pracy poprzez zmianę wartości prądu spawania. Podczas uzyskiwania spoin wysokiej klasy stosuje się coraz częściej też metodę MIG. Jednakże wtedy niezbędne jest stosowanie spawania impulsowego.

Jeśli rozważamy materiały podstawowe, musimy wiedzieć, iż składniki stopowe oraz procesy produkcyjne determinują właściwości artykułu. Potrzeba szczególnie wyróżnić stopy utwardzalne ale też nie utwardzalne. W zakresie materiałów nie utwardzalnych stosuje się zazwyczaj stopy AlMg, jakie są niezwykle twarde. W przemyśle samochodowym natkniemy się najczęściej na utwardzalne stopy AlZnMg bądź AlMgSi. Co poniektóre stopy odlewnicze z powodu skłonności do pojawiania się pęcherzy mogą być spawalne wyłącznie w zredukowanym zakresie. Zazwyczaj stopy aluminium łączy się za pomocą identycznego lub zbliżonego przedmiotu.Żeby uniknąć tworzenia się pęknięć stopy AlMg bądź AlMgMn używa się też do spawania materiałów utwardzalnych. Stopy AlSi są w mniejszej skali wytrzymałe, niemniej jednak zachowują się prawidłowo w czasie procesu spawania.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.