W tym artykule postaram się co nieco opisać tabor samochodowy, mianowicie co to jest oraz jakie są jego rodzaje. Zacznijmy od samej nazwy tabor samochodowy może być inaczej nazywany flota samochodowa nazwa może i się kojarzy z flotą statków, co jest całkiem blisko sedna sprawy.

Tabor nie jest niczym innym jak zespołem dużych środków samochodowych w ramach jednego przedsiębiorstwa co może służyć różnym celem. Od tych jedynie funkcjonalnych (jak dojazd do klienta) po te bardziej skomplikowane którymi są funkcje zarobkowe ( tabor pojazdów służących do przesyłania towarów). Samochody są wynajmowane bądź nabywane przez samego właściciela przedsiębiorstwa bądź osobę która ma do tego kompetencje. W głównej mierze , przy większych projektach wykorzystuje się do tego celu absolwentów logistyki którzy doskonale znają się na takich procesach.

Administrowanie flotą samochodową nie jest zadaniem prostym jak wydaje się na pierwszy rzut oka , zajmują się nim car fleet management w skrócie CFM.  CFM zajmuje się przepływem środków transportu , zasobów ludzkich oraz innych zasobów w powiązaniu z innymi procesami logistycznymi.  W tych wypadkach uwzględnia się takie kryteria jak czas,efektywność, koszta oraz lokalizacja.

Jednak nie jest to zwykłe ustalanie terminów transportu danych towarów z punktu A do punktu B , są to także decyzje dotyczące polityki paliwowej oraz serwisów pojazdów. A więc w dużej mierze jest to praca administracyjna i do takiej się sprowadza. W dzisiejszych czasach do tego celu w wielu przypadkach wykorzystuje się programy komputerowe.

Zarządzanie flotą samochodową  przez komputer jest znacznie efektywniejsze aniżeli osobiste bądź telefoniczne. W XXI wieku wykorzystuje się do tego celu specjalne programy. Oczywiście programy do zarządzania bazą danych nie są tanie , jednak zwracają się w dużym stopniu.  Począwszy od niskobudżetowych programów oferujących najprostsze opcje po bardzo drogie z zaimplementowanymi wieloma funkcjami. Sprawuje także funkcję nadzoru nad poszczególnymi pracownikami którzy muszą pracować wedle tachografu , jest to doskonałe zabezpieczenie przeciwko nieodpowiednim pracownikom. Według rozporządzenia Unii Europejskiej tachografy są obowiązkowym wyposażeniem każdego z pojazdów ciężarowych. W dużej mierze wprowadzają większe bezpieczeństwo na drogach , gdyż kierowcy nie mogą przekraczać wyznaczonej im prędkości i jechać dłużej aniżeli przewiduje tachograf. Dlatego wszelkie „nadgonienie” oraz inne formy przyspieszania sobie trasy nie mają większego sensu.

Jednak powracając jeszcze na chwilę do samego zarządzania taborem. Pozwolę sobie wtrącić analogię taboru. Gdyż historię ma długo i to co ja przedstawiam teraz nie ma większego powiązania z dawnym znaczeniem. Kiedyś tabor oznaczał „przenośne miasteczko” głównie w kręgach cygańskich co było niezwykle popularnym zjawiskiem. Od samego średniowiecza tabor zyskiwał coraz większą popularność , jak nie wcześniej?. Masowe podróże znamy już od czasu Mojżesza , także i wcześniej przy wędrówkach ludów na terenach zalewowych Mezopotamii . Jednak to dopiero średniowiecze upowszechniło ten sposób transportu z domami na kółkach niczym wóz Drzymały. Jednak w dzisiejszych czasach takie pojęcia jak Monitoring floty czy administrowanie flotą  są jednymi z najbardziej popularnych pojęć w zakresie ogólnie rozumianej logistyki. Wiele procesów jakie muszą zajść między sobą każdego dnia w przedsiębiorstwie potrzebują dobrej logistyki – czyli planowania na przyszłość.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.