model plastikowyPrzed przystąpieniem do położenia farby na modelu, należałoby spróbować gdzieś na „brudno” czy farba ma odpowiednią konsystencję, nie może być ani za rzadka, ani za gęsta, sprawdzamy również czy kolor farby nas satysfakcjonuje, jeśli nie to musimy trochę po eksperymentować dodając inne odcienie, aż do uzyskania odpowiadającego nam koloru. Najlepiej zrobić to na kawałku polistyrenu lub na niepotrzebnym elemencie modelu, często zdarzają się takie w zestawie.

Jeżeli wszystko jest w porządku możemy przystąpić do malowania, można malować pędzlem lub aerografem, przy czym pędzlem nigdy nie osiągniemy tak dobrych efektów jakie daje nam aerograf, malowanie nim jest bardziej kosztowne ze względu na cenę aerografu jak na to, że musimy mieć źródło sprężonego powietrza, w sklepie modelarskim nabędziemy podstawowy aerograf już w granicach pięćdziesięciu złotych, do zasilania możemy użyć kompresora – wydatek w granicach trzystu złotych lub dostępnych na rynku modelarskim butli ze sprężonym powietrzem, około trzydzieści złotych, jedna butla powinna wystarczyć na pomalowanie średniej wielkości modelu, ale dużo zależy od ustawienia aerografu. Możemy również samemu skonstruować kompresor, ale to temat na osobny artykuł.

Wracając do malowania modelu, najpierw nanosimy podstawowe barwy kamuflażu czy malowania w przypadku modeli cywilnych, a następnie malujemy drobniejsze elementy wyposażenia. Modelarze stosują różne metody malowania, niektórzy malują drobne elementy w ramkach, inni wycięte z ramek, ale nie przyklejone do modelu. Ja osobiście maluję wszystko na modelu, po pomalowaniu kolorami bazowymi, daje to większą spójność kolorów i usuwa problem kleju, który podczas doklejania elementów może nam zniszczyć powłokę lakierniczą. Jedyny wyjątkiem są układy jezdne pojazdów gąsienicowych, które maluję osobno i sklejam na końcu w całość, ze względu na trudny dostęp do tych elementów po całkowitym złożeniu modelu. Po pomalowaniu modelu możemy przystąpić do dalszych zabiegów, ale to już materiał na następne artykuły.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika