Marketing mobilny, w tym także jego najbardziej tradycyjna forma, jaką jest komunikacja SMS-owa, zdobywa coraz większe zaufanie w środowisku polskiego biznesu, stając się niekiedy alternatywą dla tradycyjnych kanałów komunikacji, ale przede wszystkim, medium komplementarnym, które może współtworzyć całość działań marketingowych.

Dobrą pozycję na rynku reklamy, SMS-y zawdzięczają w dużej mierze popularności tej formy komunikacji wśród użytkowników telefonii komórkowej, których z każdym rokiem przybywa. Według danych GUS w pierwszym kwartale 2012 roku odnotowano w Polsce 51 mln aktywnych kart SIM. Raport firmy badawczej Deloitte podaje z kolei, że 78% Polaków wysyła minimum jednego SMS-a dziennie. Telefon komórkowy posiadają dzisiaj niemal wszyscy, niezależnie od wieku, płci czy statusu społecznego, zdecydowana większość potrafi także wysyłać i odbierać SMS-y, co oznacza, że tym kanałem komunikacji można dzisiaj dotrzeć do niemal każdego konsumenta. Nie uda się to jednak bez podstawowej wiedzy na temat SMS marketingu, poznania jego zalet, możliwości, ale także wyzwań, jakie stawia przed marką.

Aby na stałe zagościć na rynku reklamy i móc stanowić wsparcie dla innych nowo powstających narzędzi marketingowych, SMS-y musiały także dostosować się do zmieniających się trendów i zaoferować coś więcej niż tylko szybki i bezpośredni przekaz informacji do wybranej grupy docelowej. Odpowiedzi na te wyzwania jest kilka, ale najistotniejszymi atutami kampanii SMS-owej są dzisiaj:

  • możliwość masowej wysyłki SMS spersonalizowanych do klientów,

  • mażliwość targetowania odbiorców

  • wysoka skuteczność przekazu, sięgająca nawet 20% dla jednorazowej kampanii,

  • możliwość interakcji z konsumentami, dzięki dwukierunkowej komunikacji,

  • niski koszt i łatwość wdrożenia kanału SMS w strukturze każdej firmy i organizacji,

  • możliwość dokładnego monitorowania wskaźników efektywności prowadzonych kampanii,

  • dowolność zastosowania kanału SMS (od wysyłki wiadomości reklamowych, poprzez powiadamianie o istotnych zdarzeniach, aż po organizację i/lub wsparcie wszelkiego typu eventów).

Olbrzymi potencjał marketingowy, jaki niesie ze sobą kanał komunikacji SMS-owej, nie oznacza jednak, że każdy sposób jego zastosowania przełoży się na pozytywne relacje z Klientami i partnerami biznesowymi. Działania prowadzone z zastosowaniem narzędzi mobilnego marketingu, w tym również kampanie SMS-owe, wymagają odpowiedniego planowania, koordynacji, analizowania zagrożeń, stałego monitorowania i dokonywania ewentualnej korekty swoich działań.

Dobrze jest także wiedzieć, czego w SMS marketingu należy za wszelką cenę unikać. Do najczęstszych błędów, jakie popełniane są w komunikacji SMS-owej należą takie działania, które pozornie „ułatwiają” prowadzenie kampanii oraz dają nadzieję szybkiego i łatwego zarobku. Tymczasem to właśnie „droga na skróty” często jest przyczyną wielu komplikacji. Szczególnie warto wystrzegać się następujących „pokus”:

  • Zakupiona Baza,

  • Masowa wysyłka bez ustawienia przedziałów czasowych,

  • Brak łączenia kampanii SMS z innymi kanałami.

Wiedząc już, czego w SMS marketingu unikać i jakie korzyści uzyskamy dzięki wzajemnemu uzupełnianiu się różnych kanałów, można jeszcze zastanowić się nad tym, co dodatkowo sprzyja efektywności kampanii mobilnych. Operatorzy GSM we współpracy z IAB Polska, Agora, Interia, WP oraz Onet opracowali kodeks dobrych praktyk SMS marketingu, z którym warto się bliżej zapoznać, aby nie otrzymać etykiety spamera.

Kodeks dobrych praktyk zwraca przede wszystkim uwagę na targetowanie, personalizację, rzetelność przekazywania informacji, umożliwienie odbiorcy odwołanie zgody oraz dostarczenia informacji, na temat tego, kto jest nadawcą wiadomości. SMS-y powinny być więc wysyłane do starannie dobranej grupy docelowej, a każda z osób, do której prowadzona jest wysyłka, musi wcześniej wyrazić zgodę na otrzymywanie tego typu komunikatów. Kampanie skierowane do wszystkich, nie uwzględniające tej zasady, narażają markę na utratę dobrej reputacji, a nawet mogą skutkować konsekwencjami prawnymi.Ponadto, nie można wprowadzać odbiorcy w błąd (np. obiecując korzyści, których nie uzyska), lub też uniemożliwiać wypisanie się z bazy.

Warto więc zwrócić uwagę na kierunek, w jakim ewoluują tradycyjne narzędzia, jak właśnie SMS marketing. Krótkie wiadomości tekstowe czy multimedialne na nowo dostosowały się do obecnej rzeczywistości marketingowej i mogą być dzisiaj o wiele bardziej skuteczne niż jeszcze kilka lat temu.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.