Kilka lat temu wybór filologii polskiej, jako jedynego kierunku studiów wiązał się z łatką „belfra” i praktycznie zawężał ścieżkę kariery do branży edukacyjnej. Jak mocno zakorzeniony jest ten stereotyp w społeczeństwie, widać w „Dniu Świra” Marka Koterskiego. Tymczasem polonistyka to nie tylko możliwość uczenia polskiego w szkole. Pracownicy oświaty dominują wśród absolwentów polonistyki, ale praca w bibliotekach, instytutach państwowych, a nawet w redakcjach i wydawnictwach wymaga dyplomu tego kierunku. Nie oszukujmy się jednak, pensje na tych stanowiskach są mizerne i przeważnie niższe od nauczycielskich.

Na przestrzeni dwóch ostatnich lat pojawiło się światełko w tunelu dla filologów i pisarzy. Jest nim branża…. usług internetowych. To nieprawdopodobne, ponieważ do tej pory jedyne, co łączyło informatykę i literaturę to związek małżeński nauczycielki i programisty. Reklama internetowa jest obecnie najszybciej rozwijającą się gałęzią usług internetowych i w związku z tym, dynamicznie rozwijają się kolejne zawody wymagające coraz węższej specjalizacji. Pracę jednego webmastera wykonuje dziś kilka osób, a każda z nich zajmuje się osobnym elementem, takim jak grafika, programowanie, wdrażanie, obsługa klienta. W jeszcze szybszym tempie rozwija się dział promocji i reklamy. Do usługi pozycjonowania strony nie wystarcza jeden specjalista seo. Podział obowiązków na poszczególnych pracowników jest konieczny ze względu na narastający poziom trudności pozycjonowania stron. Rozbudowane systemy stron zapleczowych i promocyjnych, których jakość przewyższa nieraz promowaną stronę wymaga sztabu wyszkolonych ludzi.

Gdzie tu miejsce dla polonisty?

Do zrozumienia potencjału, jakim dysponują pisarze i właśnie uzdolnieni humaniści, potrzebna jest wiedza na temat zasad działania wyszukiwarki Google oraz sposobów pozycjonowania stron. W wielkim skrócie należy wiedzieć, że algorytm wyszukiwarki opiera się na ilości i jakości linków prowadzących do danej strony internetowej. Na jakość tych linków składa się wiele czynników, między innymi ich otoczenie oraz jakość samej strony, na której są one umieszczane. Po bardziej szczegółowe informacje na ten temat odsyłam do pozycjonowania w pigułce, gdzie można zapoznać się z podstawowymi zasadami pozycjonowania. Na wysoką jakość strony linkującej składa się nienaganna budowa, ciekawa i merytorycznie poprawna treść, która jest kluczowym elementem każdej strony. Zawodowy copywriter w tworzeniu treści (contentu) jest po prostu niezastąpiony i poszukiwany na równi z dobrym programistą. Pisanie tekstów wysoce merytorycznych i reklamowych zarazem wymaga umiejętności, które zdobywa się na studiach humanistycznych, a konkretnie na polonistyce. Pozornie, prace o historii literatury nie mają nic wspólnego z nowoczesną reklamą, ale uczą aktu pisania. Zapoznanie się z tematyką, opracowanie materiału i skomponowanie dobrego tekstu wymaga lat praktyki i podbudowy teoretycznej. Wyuczony schemat pisania można przetransponować na działalność komercyjną, która dziś przeżywa największy rozwój w historii ludzkości. Unikalny, dobrze opracowany tekst jest dziś w cenie, a copywriter z praktyką i doświadczeniem jest rodzynkiem na rynku pracy. Zatem, poloniści nie są skazani na pracę przy tablicy, tylko mają szansę na ciekawe i dobrze płatne zajęcie, dające dużo satysfakcji i godną pensję.

O autorze

Marek Krotecki, publicysta internetowy, freelancer specjalizujący się w edycji i korekcie artykułów. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego, współpracujący z wydawnictwami w zakresie korekty tekstów.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.