Prosument* to może nie najszczęśliwsze i nie najlepiej brzmiące określenie, ale wydaje się, że i ten neologizm wkrótce zagości u nas na stałe. Kim jest prosument? Aktywnym konsumentem, a kim jest aktywny konsument? To ktoś, kto dysponuje wiedzą o usługach i towarach, produktach, markach i producentach, to ktoś, kto się tą wiedzą dzieli i w ten sposób wpływa na zachowania rynkowe innych konsumentów.
Wraz z rozwojem internetu i ostatnimi triumfami społeczności internetowych rola aktywnych konsumentów rośnie i coraz więcej osób przyłącza do tego elitarnego, w pewnym sensie, grona. Recenzje i opinie o produktach i usługach na stałe zagościły na stronach internetowych, a dzięki dostępności i powszechności tej platformy do wymiany wiedzy i doświadczeń prosumenci zyskują na znaczeniu, jako jednostki opiniotwórcze i dość obiektywni recenzenci.
Specjalnie użyłam określenia 'dość’ ponieważ o pełen obiektywizm jest w tym przypadku trudno, ale aktywny konsument recenzując i opiniując produkty nie kieruje się tylko i wyłącznie własnymi upodobaniami i nie podchodzi do ocen emocjonalnie, on (lub ona) przede wszystkim dysponują wiedzą i doświadczeniem i pomimo pewnego subiektywizmu takie oceny i takie recenzje wydają się najwartościowsze z punktu widzenia odbiorcy (innego konsumenta).

Aktywny konsument jest człowiekiem świadomym

Świadomie podejmuje decyzje, nie chce opierać się jedynie na reklamach, szuka informacji i informacje te zdobywa, czyta recenzje produktów (a nie tylko reklamy) i poddaje je analizie i na tej podstawie dokonuje zakupu lub z niego rezygnuje.

A co mówią dane?

Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Gemius S.A. (wyniki opublikowano w III kwartale ubiegłego roku) coraz więcej osób zostaje prosumentami, a przynajmniej od czasu do czasu komentuje, recenzuje i opiniuje w sieci produkty i usługi, z których korzystały bądź korzystają.
Z drugiej strony coraz więcej internautów przed podjęciem decyzji o zakupie sprawdza opinie innych szukając ich właśnie w internecie. Ci, którzy poszukują informacji nie ograniczają się jedynie do przeglądania dostępnych publikacji, ale szukają ich aktywnie – zadając pytania.

Procentowo kształtuje się to następująco:
– ok. 75% internautów przegląda opinie innych
– ok. 26% internautów zadaje pytania
– ok. 18% odpowiada na nie oraz komentuje, opisuje i recenzuje produkty.

Marketing szeptany a aktywność konsumentów

Osoby, które robią zakupy w sieci częściej sugerują się opiniami i komentarzami zamieszczanymi w internecie. Niemniej jednak wykazujemy daleko posuniętą ostrożność i spory sceptycyzm, doświadczeni internauci są w stanie rozpoznać większość tradycyjnych zagrywek marketingowych stosowanych w marketingu szeptanym. Im więcej zbieramy doświadczeń, tym jesteśmy w tym lepsi.

Czy internet jest głównym i jedynym miejscem informacji?

Oczywiście, że nie, chociaż aż 85% użytkowników sieci szuka w internecie recenzji i danych ofert sprzedażowych, z których ma zamiar skorzystać. Poza internetem ważne są opinie znajomych, a nawet sprzedawców. Rzadziej sięgamy w tym celu po prasę, a już wykorzystywanie radia i telewizji w celu zdobywania informacji należy do bardzo rzadkich zachowań.

Jak wynika z raportu Gemiusa polscy internauci nie należą co prawda do najaktywniejszych konsumentów, ale ten stan rzeczy bardzo dynamicznie się zmienia, zwłaszcza że aktywni konsumenci mają coraz szersze pole do popisu. Jeszcze do niedawna najczęściej wykorzystywanym narzędziem do publikowania własnych opinii zakupowych i recenzji produktów były porównywarki cenowe, dzisiaj mamy do dyspozycji jedno- i wielotematyczne serwisy społecznościowe, do oceniania i recenzowania dosłownie wszystkiego.

* Prosument, ang. prosumer czyli professional + consumer albo producer + consument; osoba która ma szeroką wiedzę o produktach i dzieli się nią z innymi, termin został wprowadzony przez pisarza Alfina Tofflera w 1980 roku (patrz: wikipedia)

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.