koszyk z zakupamiPopularność internetu, jako kanału sprzedaży, wzrasta nieprzerwanie. Sklepy internetowe stają się popularną formą prowadzenia biznesu i coraz większą popularnością cieszą się wśród osób kupujących. Sukcesywny wzrost sprzedaży i ilość (ale też wielkość i jakość) internetowych zakupów świadczą o stałej tendencji wzrostowej i nawet kryzys handlowi online nie zagrozi, choć może doprowadzić do wzrostu (bądź stopniowego wykruszania się) konkurencji.

Ale nie wszyscy przecież robią zakupy w internecie. Dlaczego? Choćby z tej prostej przyczyny, że podobnie do każdej innej formy działalności sklepy internetowe mają swoje zalety i wady. I zalety i wady oceniamy subiektywnie i w zależności od tego, która szala przeważy, decydujemy się na zakupy w internecie bądź w sklepach stacjonarnych.

Wracając do zalet i wad handlu internetowego wymieńmy może te najważniejsze.

Podstawowe Zalety

Sklepy internetowe są tańsze. Taki sklep, np. sklep z zabawkami, może sobie pozwolić na stosowanie niższych cen ze względu na znacznie mniejsze koszty. Utrzymanie sklepu czyli witryny www, domeny i administracja serwerem to odpowiednik kosztów za wynajem lokalu, media i utrzymanie sklepu stacjonarnego. W handlu internetowym można też pozwolić sobie na ograniczenie kosztów składowania towarów zapewniając sobie odpowiednie warunki współpracy z dostawcami (hurtowniami, producentami).

Nie mniej istotna jest dostępność towarów w internecie. Klienci sklepów internetowych mogą kupić praktycznie wszystko i wszędzie, zupełnie niezależnie od lokalizacji, a co najważniejsze zakupy zostaną dostarczone do domu bądź na inny wskazany przez klienta adres. Negatywem jest w tym przypadku czas dostawy, który zależy nie tylko od sklepu, ale negatyw ten rekompensują wymienione już wyżej korzyści.

Podstawowe Wady

Sklepy i wygodę zakupów oceniamy subiektywnie, toteż ich wady mogą być często bardzo pozorne, tak czy inaczej jakieś są, bo nic przecież nie jest pozbawione wad. Jakiego rodzaju negatywy wskazujemy najczęściej?

Po pierwsze bezpieczeństwo – bezpieczeństwo zakupów online jest priorytetem dla większości kupujących, stąd i duża ostrożność i bardzo ograniczone zaufanie do bardzo młodych przedsiębiorstw – sklepów o niewielkim stażu. Klient chętniej wybierze sklep, np. sklep z zabawkami, o ugruntowanej pozycji i oceniony pozytywnie przez internautów, niż tańszy sklep bez żadnej historii sprzedaży online.

Po drugie wirtualność zakupów tj. brak kontaktu z kupowanym towarem i ze sprzedającym. Narzędzia elektroniczne nie są w stanie zastąpić żywego człowieka, towaru wybieranego osobiście i ocenianego w bezpośrednim kontakcie. To jednak wydaje się mieć coraz mniejsze znaczenie, skoro nawet odzież i obuwie kupujemy w sklepach internetowych.

Co z tego wynika?

Każda forma handlu ma swoje zalety i wady.

To co wybieram ja, nie zawsze musi być dobre dla Ciebie.

Jeśli ważna jest cena robimy zakupy w sklepie internetowym, jeśli kontakt z towarem – wybieramy sklep stacjonarny.

Ilustracja: www.klepas.deviantart.com, źródło: Wikipedia

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.