Stan techniczny pojazdu wpływa decydująco na przebieg opon. Szczególnie szkodliwie działa na opony nieprawidłowa zbieżność kół przednich lub ich rozwarcie. Jeżeli zbieżność kół jest za duża, wówczas opony zużywają się szybko i to głównie opona przednia prawa. Zbyt duże rozwarcie kół przednich powoduje większe zużycie opon z lewej strony. Aby tego uniknąć, konieczne jest częste sprawdzanie równoległości kół przy jednoczesnym zachowaniu zalecanej zbieżności dla danego pojazdu. W razie potrzeby zbieżność kół należy skontrolować.

Duży wpływ na zużycie opon ma również kąt pochylenia kół przednich. Nieprawidłowy kąt pochylenia koła prowadzi do szybkiego jednostronnego zużycia czoła bieżnika. Musimy również wiedzieć o tym, że łożyska, przeguby kuliste i złącza drążków układu kierowniczego nie powinny wykazywać nadmiernych luzów. W przeciwnym bowiem razie wystąpi podczas jazdy trzepotanie kół, a przy większych prędkościach powstaną wibracje całego pojazdu, powodujące zmienne przesunięcia czoła bieżnika względem powierzchni drogi i jego intensywne, a przy tym nierównomierne ścieranie.

Podobne zjawiska zachodzą także w przypadku nadmiernych luzów w układzie zawieszenia lub łożyskowaniu sworznia zwrotnicy, jak również wtedy, gdy amortyzatory pojazdu uległy rozregulowaniu, nieprawidłowo zostały dobrane przy wymianie lub przestały działać wskutek utraty płynu.
Duży wpływ na trwałość opony wywiera również stan hamulców. Jeżeli hamulce, wskutek zużycia lub niewłaściwej regulacji, nie działają równomiernie na wszystkie koła, wówczas pojazd łatwo wpada w poślizg i bieżniki opon ślizgających się po drodze ulegają miejscowemu ścieraniu. Może również wówczas wystąpić blokowanie kół. Jeżeli bębny hamulcowe ulegają nierównomiernemu zużyciu, wtedy hamowanie jest związane z szarpaniem pojazdu, w wyniku czego powstają w krótkim czasie na oponach miejscowe ubytki gumy bieżnikowej, aż do odsłonięcia warstw kordowych.

UWAGA! Chcesz zamieścić ten artykuł na swojej stronie?
» Pamiętaj o zachowaniu formatowania tekstu i ewentualnych odnośników do reklamowanych stron w formie aktywnej.
» Zamieść informację na temat pochodzenia artykułu wstawiając pod nim poniższy kod w niezmienionej wersji:

» Pochwal się w komentarzach gdzie zamieściłeś artykuł. Na pewno jego autor ucieszy się z tego i z chęcią odwiedzi Twoją stronę.


Inne artykuły użytkownika